30 ივნ 2025

ავტორი: ზაზა ასლანიძე

აბსურდის-პარადოქსის თეატრი ცარიელი სივრცე − სასჯელი ადამიანისათვის?!

მ − გინდა ნემსი გაგიკეთო?                     ბეტი − ისევ ნისლია. მაგრამ სულ უფრო

კი, მაგრამ ჯერ ადრეა.                                    და უფრო თხელდება.

  პაუზა                                                         დაფიისე დადგი, საცობი მაღლა იყოს.

გინდა, შემოგატრიალო?                    ახლა საცობი გახვრიტე. საცობის

კი, მაგრამ ჯერ ადრეა.                        შუაგულში მოუმარჯვე სოლი. და, ურტყი 

  პაუზა                                                         ჩაქუჩი. საცობის ნახვრეტიდან ჰაერი

გინდა, ბალიში გაგისწორო?             შევა და ლუდიც ისუნთქებს. 

(პაუზა) ზეწარს გამოგიცვლი.                             ბეტიისეთი ნოტიო ჰაერი და მზიანი დღეა,

(პაუზა) ღამის ქოთანს მოგიტან.            გეგონება ხეები აელვარდნენ.

(პაუზა) სათბურა მოგიტანო?                 დაფიმერე ჩაქუჩით ონკანი მიამაგრე.

(პაუზა) წყლულები შეგიხვიო?              ბეტიის იისფერი კაბა მეცვა.

(პაუზა) ტანი დაგბანო? (პაუზა)             დაფისამი დღე აცალე, კასრებს სველი

დარდიან ტუჩებს დაგისველებ?            ტომრები გადააფარე. ყოველდღე

(პაუზა) ვილოცოთ ერთად? (პაუზა)    დაასველე იატაკი. ყოველდღე დაასველე

შენთვის? (პაუზა) როგორც ყოველთვის.   კასრები. წყალი არ დაინანო.

პაუზა
კი, მაგრამ ჯერ ადრეა.                                     ბეტისაუცხოო შემოდგომის დღეა.

დაფიყოველდღიურად რეცხე ის მილები, ბარს ლუდი რომ მიეწოდება.

    პაუზა                                                          ბეტიბინდში ვიდექი.

რამდენი წლის ვარ?                             დაფიქაჩე, ქაჩე. ამოქაჩვა მხოლოდ მაშინ 

მე რამდენის. (პაუზა. ხმადაბლა)       შეწყვიტე, ნალექამდე რომ მიხვალ.

მე რამდენის ვარ?                                      დაგრჩება ცარიელი კასრი. ცარიელ 

ოთხმოცდაათის.                                  კასრში ჩაასხი ბადაგი და უკან,

ამდენის?                                               ლუდის სახდელში გააგზავნე.

ოთხმოცდაცხრა-ოთხმოცდაათის.     ბეტიმზეზე.

შენ გვიან გამიჩნდი. (პაუზა) უკვე                                                  . პინტერი

ასაკოვანი ვიყავი. (პაუზა) მაპატიე. (პაუზა)

მაპატიე, როგორც ყოველთვის.

   პაუზა

. ბეკეტი

 

მეოცე საუკუნის პარიზი, როგორც ანდამატი, იზიდავდა შემოქმედებითი სამყაროს პილიგრიმებს. კულტურის მექად ქცეულიდღესასწაულების ქალაქიფეიერვერკულ და განსაცვიფრებელ მხატვრულ სიახლეებს სთავაზობდა კაცობრიობას. პარიზს არც უდიდესი კატაკლიზმების დროს დაუთმია პირველობა და გასული საუკუნის ორმოციანი წლებიდან ახლებური ბრწყინვალებით შეიმოსა. ეს ქალაქი ყოველთვის თეატრს ჰგავდაკარნავალური, დინამიკური, მოულოდნელი და იდუმალი ცხოვრებით. აქ ადამიანური ვნებები, სიცოცხლე და სასოწარკვეთა ყველაზე მძაფრად და გაშიშვლებულად წარმოგვიდგება.

პარიზელმა ემიგრანტებმასომხური წარმომავლობის რუსმა არტურ ადამოვმა, რუმინელმა ეჟენ იონესკომ და ირლანდიელმა სემუელ ბეკეტმა, მისცეს დასაბამი მიმდინარეობას, რომელსაცაბსურდის თეატრიეწოდა. „აბსურდის თეატრიახალი სიტყვა იყო მხატვრული აზროვნებისთვისახალი ესთეტიკის, ხედვის, პლასტიკის, სცენიური სივრცის, ქორეოგრაფიის, ახალი თეატრალური ხერხებისა თუ მეტყველების, მარადიული კითხვების ახლებურად დასმის მსოფლმხედველობა. იგი თითქოს ამოვარდნილია ადამიანური ცხოვრებიდან: არავის ჰგავს; არ ეყრდნობა გამოცდილებას; უარყოფს აქამდე არსებულ თეატრალურ ფორმებს, პრაქტიკას, კანონებს. „აბსურდის თეატრიემიჯნება სხვა სკოლებსა თუ მიმდინარეობებს. პიტერ ბრუკი მკვეთრ, თვალშისაცემ სხვაობას ტრადიციულ თეატრსა დააბსურდის თეატრსშორის, პირდაპირ დამკაცრადშენიშნავდა:

ნატურალისტურ პიესებში დრამატურგი დიალოგს ისე თხზავს, რომ მეტყველების ბუნებრიობაც შეინარჩუნოს და სათქმელიც ბოლომდე თქვას. აბსურდის თეატრისდრამატურგი კი სრულიად ახალ ლექსიკონს ქმნისენის ალოგიკური გამოყენების, მეტყველებაში სასაცილო ელემენტების გარევისა და პერსონაჟების უცნაური საქციელის მეშვეობით. მაგ. ოთახში შემოდის ვეფხვი. ცოლ-ქმარი ამას ყურადღებას არ აქცევენ. ცოლი სთხოვს, და ქმარი შარვალს იხდის. უცებ ფანჯრიდან სხვა შარვალი შემოფრინდება. აბსურდის თეატრსუცნაურობა გარკვეული კვლევისთვის სჭირდება. რადგანაც ვეღარ ხედავს სიმართლეს სიტყვების ყოველდღიურ გაცვლა-გამოცვლაში, ამიტომ სიმართლეს ეძებს სფეროში, რომელიც არაბუნებრივად მიიჩნევა“. (პიტერ ბრუკი)

აბსურდის თეატრშიარაფერი ხდება: არ არსებობენ გმირები და ხასიათები; ვერ იხილავთ დაცემას, კათარზისს, ამაღლებას… არ ხდება ამბის განვითარება, კულმინაცია. რაც მთავარია, არ არისინტრიგაარც პირდაპირი, არც გადატანითი მნიშვნელობით. ინტრიგა, რომელიც დრამატურგიის ქვაკუთხედად არის მიჩნეული. აქ, სიუჟეტიც არ არის. პერსონაჟები ერთ დიდ გაუქმებულ სათბურში ჰყავთ შეყრილი. ისინი, ამის გამო, არც პროტესტს გამოთქვამენ, არც იბრძვიან, არც ემორჩილებიან, არც ნანობენ და არც უხარიათ. ისინი უბრალოდ არსებობენ. იციან, რომ ადამიანები ჰქვიათ და ცდილობენ, ადამიანებს დაემგავსონ: ადამიანურად ეცვათ, ადამიანურად ილაპარაკონ და ერთმანეთს ცოლ-ქმრობა, დედაშვილობა, მეზობლობა, მეგობრობა ან სხვა სამსახური გაუწიონ. ოღონდ ისე დაცლილან, აღარ ძალუძთ, აღარც დრო არყოფნით და აღარც ძალა არ შესწევთ გრძნობებზე: სიყვარულზე, სიძულვილზე, შურზე, ღიმილზე, ცრემლზე თუ მონატრებაზესაფიქრელად და აღსასრულებლად. რასაც აკეთებენ, ისიც კი ტანში გამცრელად არაბუნებრივი, არაადამიანური და შემზარავია. მოქმედი პირები ტიკინებს, მოსამართ თოჯინებს მოგვაგონებენ, რომელთაც ვიღაც მართავს. მაგრამ ეს ვიღაც არავინაა. ანტიკური აზროვნების პრიმატი-ბედისწერაგამორიცხულია; თეოლოგიური მიდგომაც აშკარად მიუღებელია; პიროვნება და საზოგადოება არ არსებობს. „აბსურდის თეატრითითქოს ადამიანის, ცხოვრების მიღმა დგას. ის ალოგიკურია და უარყოფს ზოგადსაკაცობრიო ღირებულებებს. სწორედ ალოგიკურობაშია მისი იდუმალებაც და სიცხადეც, რადგან ყველაზე დიდი ლოგიკა ხომ ალოგიკურობას ესაჭიროება. და, სწორედ იმდენად არის ალოგიკურადშიშველიადამიანი, რომ ჩვენი შეცნობისა და აღქმის უნარს აღემატება. თითოეული პერსონაჟი თითქოსდა, პლანეტაზე მცხოვრები ადამიანების ნამსხვრევებისგან არის შექმნილი, მთელი სამყაროს ტკივილი შეუსრუტავს და თითოეული ჩვენგანის ჭრილობებით იჭრება და იფლითება ხელმეორედ. დაუნდობლობა კი, სიმართლის თქმის თითქმის მაზოხისტური და ულმობელი წყურვილიკიდევ უფრო აბსურდულსა და დაუჯერებელს ხდის მას. „აბსურდის თეატრმაიმდენად მოულოდნელად ჩამოგლიჯა ნიღაბი ადამიანს, რომ სრულიად უმწეოები დავრჩით. თანდათანობით კი არშემოგვაპარა“, მიგვაჩვიაპირდაპირ დაგვანახა ადამიანის არსი, რაობა და ეს შემზარავი აღსარება დამთრგუნველთან ერთად ამაღლებულიცაა მაყურებლისათვის. სწორედ მაყურებლის, დამსწრის, მოწმის და არა კრიტიკოსის პოზიციიდან, პიტერ ბრუკი აფასებსაბსურდის თეატრსდა ამბობს:

როცა თავს ვესხმით ბეკეტის პესიმიზმს, სწორედ ბეკეტისეულ გმირებს ვემსგავსებით, ბეკეტის მახეში გაბმულთ. მაგრამ, როგორც კი უყოყმანოდ მივიღებთ ბეკეტის მტკიცებებს, უეცრად ყველაფერი იცვლება. ბოლოსდაბოლოს, არსებობს სრულიად საპირისპირო მაყურებელი; ის ნებისმიერ ქვეყანაში მოიძებნება, ის არ იმალება ინტელექტუალურ ბარიერებს მიღმა და არც მნიშვნელობათა გაანალიზებაზე იმტვრევს თავს. ეს მაყურებელი იცინის და ტირის, ბოლოს კი ბეკეტთან ერთად ზეიმობს. ეს მაყურებელი ბეკეტის სპექტაკლებიდან, შავბნელი სპექტაკლებიდან დაიმედებული და გამდიდრებული გამოდის. გულზემოშვებული, უცნაური და საეჭვო სიტყვა, უეცრად კიდევ ერთხელ ბრუნდება თეატრში“.  (პიტერ ბრუკი)

საბჭოთა იდეოლოგიის მიერკაცობრიობის მძულვარებით შეპყრობილადშერაცხულ სემუელ ბეკეტს ნობელის პრემია ლიტერატურის დარგში ჰუმანიზმისა და კაცთმოყვარეობისათვის მიენიჭა, ხოლოსალიტერატურო ენის დამანგრეველიეჟენ იონესკო ფრანგულ სასკოლო სახელმძღვანელოებშია შეტანილიარა მარტო როგორც დიდი მწერალი, არამედ როგორც ფრანგული ენისა და მისი არქიტექტონიკის საუკეთესო მცოდნე.

ადამიანს არ სურს ირწმუნოსაბსურდის თეატრი საზარელია ეს სინამდვილე, მეორე უფრო დიდი სინამდვილე. ის თავს იტყუებს, რომ რაც სცენაზე ხდება, მას არ ეხება − ეს მოგონილია, გასართობია, ზღაპარია. პარადოქსულად ჟღერს, რომ ადამიანი ასეთი შეიძლება იყოს. ასევე პარადოქსია, როცა ადამიანს-მაყურებელს ეს არ სჯერაარ სჯერა დააბსურდის თეატრიშეარქვა. „აბსურდის თეატრისკორიფეები არ ეთანხმებოდნენ სიტყვააბსურდს“ და დაჟინებით ამტკიცებდნენ, რომ ეს იყო არა აბსურდის, არამედ პარადოქსის თეატრი.

იონესკო პირდაპირ ამბობდა:

მართებული იქნებოდა, იმ მიმართულებისათვის, რომელსაც მე მივეკუთვნები, გვეწოდებინა პარადოქსული, უფრო სწორად − პარადოქსის თეატრი. ჩვენ წარმოვაჩინეთ სამყარო რეალური, ნამდვილი, ტრაგიკული და არა შელამაზებული, დაშაქრული პარადოქსულობით. განა ცხოვრება პარადოქსული და აბსურდული არ არის ჩვეულებრივი, ადამიანური მსჯელობისას? ცხოვრება, სიცოცხლე ხომ უკიდურესობამდე წინააღმდეგობრივი, ბუნდოვანი, აუხსნელია იმავე ცხოვრებისეული, რაციონალური განსჯისას. ხშირად ადამიანს ვერც გრძნობით და ვერც გონებით გაუცნობიერებია, ვერ გაუგია და ვერ აუხსნია ის დამთრგუნველი სინამდვილე, რომელშიც ცხოვრობს. აქედან გამომდინარე, ვერც საკუთარი ცხოვრებისა გაუგია რა, და ვერც საკუთარი თავისა“.  (ეჟენ იონესკო)

თუ იონესკოს, მროჟეკის ან არაბალის პიესებში ირონია და სილაღე ჭარბობს, ბეკეტის პირქუში სამყარო შემზარავი და თავზარდამცემია.

ბეკეტის პიესაში ადამიანის უკანასკნელი ამოსუნთქვის პრობლემაა“. (ეჟენ იონესკო

განსხვავებულია ჟან ჟენეს, ჰაროლდ პინტერის, ბეკეტის, ფერნანდო არაბალის თუ იონესკოს ფორმებიც, პერსონაჟებიც, სიტუაციებიცა და დრამატურგიული ხედვაც. მაგრამ, ერთი უმთავრესი, რაც მათ აერთიანებთ, არის ენა, მეტყველება, მონოლოგი და დიალოგი. როდესაც ენა, სპექტაკლში კიდევ ერთ, ცალკე სპექტაკლად გვევლინება. აბსურდის-პარადოქსის თეატრში ენას საკომუნიკაციო ფუნქციაც კი დაკარგული აქვს. აქ მხოლოდ იმიტომ მეტყველებენ, რომ ლაპარაკი ან დანაწევრებული ბგერების წარმოთქმა შეუძლიათ, სხვაგვარად არ ძალუძთ. დიალოგი თითქმის არ არსებობს, როგორც თავისი კლასიკური ფორმით, ასევე თვით ყველაზე მარტივი, პრიმიტიული დანიშნულებითაც კი. სწორედ ენა და მეტყველებაა ის დამანგრეველი ძალა, ადამიანებს რომ ანადგურებს, აშიშვლებს, აუცხოებს და თიშავს ერთმანეთისაგან. თითქოსდა საუბარი, ურთიერთობა არა მარტო ზედმეტი, მტერიც კი იყოს კაცობრიობისა. იქნებ ამიტომაც პარადოქსულ პიესებში ადამიანები ერთმანეთს არ უსმენენ და მონოლოგის კითხვას ამჯობინებენ. დიალოგისას საკუთარ თავსვე ესაუბრებიან გამუდმებით, ანდა რამდენიმე პერსონაჟი ერთდროულად ამოთქვამს სრულიად განსხვავებულ ტექსტებს. ჟან-პოლ სარტრი ზუსტად, გამოწვლილვით და ზედმიწევნით გვიხატავსაბსურდის-პარადოქსის ენას“:

იონესკო ფრანგულ ენას თითქოს შორიდან განიხილავს. იგი ნათელსფენს საერთო ადგილებს, რუტინას. „ქაჩალი მომღერალი ქალისმიხედვით თუ ვიმსჯელებთ, გვექნება ერთობ ცხადი წარმოდგენა ენის აბსურდულობაზე, და იმდენადაც, რომ მეტყველების სურვილი გიქრება. მისი პერსონაჟები კი არ ლაპარაკობენ, ლაპარაკის იმიტაციას ახდენენ. ენის მექანიზმს გროტესკული ფორმით გვაჩვენებენ. იონესკო შიგნიდან აცარიელებს ფრანგულ ენას და ტოვებს მხოლოდ შორისდებულებს, შეძახილს, წყევლას. მისი თეატრი ენაზე ოცნების თეატრია“.  (ჟან-პოლ სარტრი)

პარადოქსის თეატრში სიტუაციას არანაკლებ გადამწყვეტი მნიშვნელობა ენიჭება. ვინაიდან უმეტესწილად სიტუაცია აქცევს დამაჯერებელს იმ ტექსტებს, რომლებსაც პერსონაჟები ამბობენ და თავბრუს ახვევენ მაყურებელს. პარადოქსის თეატრში, კაფკას გმირების მსგავსად, ადამიანებს არ უკვირთ იმ გარემოში ყოფნა, რომელშიც მოხვდნენ. არ უკვირთ ის, რაც მათ თავს ხდება. ის კი არა და, არც აინტერესებთ და არც იბრძვიან ამარანორმალური“, არაადამიანური სიტუაციიდან თავის დასაღწევად. ეს უკვე მათი ნორმაა. მიაჩნიათ, რომ ეს ასეც უნდა იყოს. ეს ადამიანურია. მისაღებია. ცხოვრების წესი ასეთია. სლავომირ მროჟეკისსახლი საზღვარზეტრაგიკომიკურად და გროტესკულადგვიმტკიცებს“, რომ ჩვეულებრივი ამბავია, როცა სამზარეულოში გასული ბებია საზღვრის დამრღვევად ცხადდება და დახვრეტენ. ანდა, არაბალის პერსონაჟები, − სათაურიც რომ მრავლისმეტყველია − „პიკნიკი“, − სადღესასწაულოდ, საზეიმოდ გამოწყობილი და განწყობილი მშობლები შვილის მოსანახულებლად ფრონტის წინა ხაზზე მიდიან და ტყვედ ჩავარდნილ მოწინააღმდეგეს ჯერ ხელ-ფეხს უხსნიან, მერე კი ერთად სადილობენ ქვემეხების გრუხუნის ფონზე:

ქალბატონი ტეპანი თუ გნებავთ, ფეხებს გაგიხსნით.

სეპო არა, რა მნიშვნელობა აქვს.

ბატონი ტეპანი ჩვენი ნუ გერიდებათ, თუ გნებავთ, რომ გაგიხსნათ, თამამად გვითხარით.

სეპო კეთილი. თუ ასეა, გამიხსენით. იმიტომ გთანხმდებით, რომ თქვენ გასიამოვნოთ.

ქალბატონი ტეპანი შვილო, გაუხსენი.

საპო სეპოს ფეხებს უხსნის.

ქალბატონი ტეპანი რას იტყვით, უკეთესია?

სეპო − რა თქმა უნდა. ალბათ, ძალიან გაწუხებთ.

ქალბატონი ტეპანი არა, რას ბრძანებთ? როგორც საკუთარ სახლში, ისე იგრძენით თავი. თუ გინდათ, ხელებსაც გაგიხსნით. გვითხარით, ოღონდ თქვენ თქვით.

სეპო არა, ხელების გახსნა არ არის საჭირო. ეს უკვე მეტისმეტია.

(. არაბალი)

ბეკეტისთამაშშიამფორებში გამომწყვდეული ადამიანები სამყაროს აღსასრულს განასახიერებენ. ნებსით თუ უნებლიეთ ცოცხლად დამარხულნი, შეგუებულნი, უშფოთველნი და საკუთარი წარმოდგენით ცოცხლები, ისე ლაპარაკობენ, თითქოს არ აწუხებდეთ თავიანთი არარაობა. ან არ იცოდნენ სად იმყოფებიან. ილაპარაკონ ყველაფერზე, ოღონდ არაფერი წამოსცდეთ მთავარზესრულ უსუსურობაზე და გამოუვალ მდგომარეობაზე:

-1 ან დაგღლი. წადი. მომშორდი.

ქვევით და ქვევით, უკუნეთში. სამყარო ჩაესვენა სულში. ვფიქრობდი და მორჩა. ბოლოსდაბოლოს, მართალი ვიყავი და მორჩა. მადლობა ღმერთს, თავიდანვე, როცა ყველაფერი შეიცვალა.

-2 ნაკლები ბურუსია, არევ-დარევაც იკლო. ამასთანავე, ახლა უკეთესია ვიდრე… ცხადია. დროდადრო ასატანი და მოსათმენია.

შუქი -2-დან -ზე გადადის.

ვფიქრობდი.

შუქი -დან -2-ზე გადადის.

-2 როცა შენ ჩაქრები, მე ავინთები. ოდესმე მოგბეზრდები და წახვალ. მიმატოვებ… სამუდამოდ.

(. ბეკეტი)                        

შეუძლებელია იმაზე მეტად შეაფასო „პარადოქსის თეატრი“, პიტერ ბრუკმა რომ დაწერა წიგნში ცარიელი სივრცე“:

ჩვენი დროის ყველაზე უფრო შთამბეჭდავ და თვითმყოფად ნაწარმოებებს, ალბათ, სემუელ ბეკეტს უნდა ვუმადლოდეთ. ბეკეტის პიესები სიმბოლოებია ამ სიტყვის ნამდვილი გაგებით. ყალბი სიმბოლო უძვლოა და ბუნდოვანი, ჭეშმარიტი სიმბოლო კი გარკვეულია. იგი სინამდვილის ერთადერთი დასაშვები ფორმაა“.

(. ბრუკი)                           

პარადოქსულია, მაგრამ, მიუხედავად ბეკეტზე და ზოგადად პარადოქსის თეატრზე ასეთი მაღალი შეხედულებისა, მსოფლიოს გამოჩენილი რეჟისორები ერიდებოდნენპარადოქსულიპიესების დადგმას. . ბრუკი, ჯორჯო სტრელერი, ბენო ბენსონი, ფრანსუა ტრიუფო და ინგმარ ბერგმანი არჩევდნენ ჩეხოვს, სტრინდბერგს, შექსპირს, ვიდრე ამ ახალი, შემზარავი სინამდვილის სცენაზე გადმოტანას. პარადოქსის თეატრი თავადაც ძნელად ეგუება სამეფო, აკადემიურ და სახელმწიფო თეატრებს. ჟენე, პინტერი ან ბეკეტი ვერ ისუნთქებენ ლივრეებიან ადმინისტრატორებში, ბროლის ჭაღებში, მოვარაყებულ დარბაზებში. ისინი მიისწრაფვიან ფსკერისკენ, შავბნელი შესახვევებისკენ. სადაც მტვერი, ჭუჭყი და ტალახი ადამიანისთვის აუცილებელი და მშობლიური გამხდარა. იქნებ ამიტომ მოხდა სასწაული: ფართო საზოგადოების მიერ დაწუნებული ბეკეტისგოდოს მოლოდინშიციხეში არნახული წარმატებით წარმოადგინეს. იქ მკვლელი, სუტენიორი და ბანდიტები ერთად მოთქვამდნენ და დასტიროდნენ ამ წუთისოფელს. სიმართლე და მხოლოდ სიმართლერაოდენ მიუღებელი და ამაზრზენიც უნდა იყოს. პიტერ ბრუკს სიმართლესთან თვალის გასწორების თეატრად ესახებაპარადოქსის თეატრიდა ბეკეტის მაგალითზე მოგვითხრობს:

აი, რატომ არის ბეკეტის პირქუში პიესები ნათელი პიესები, სადაც სასოწარკვეთილება მხოლოდ სიმართლის თქმის დაუოკებელ ჟინს მოწმობს. ბეკეტიარა“-ს კმაყოფილებით როდი წარმოთქვამს. მისი დაუნდობელიარათანხმობის წყურვილითაა გამოჭედილი. და, ამდენად, მისი სასოწარკვეთილება ის ნეგატივია, საიდანაც ნორმალური გამოსახულება უნდა იქნას მიღებული“.

(. ბრუკი)                         

საგულისხმო და მრავლისმეტყველიაპარადოქსის თეატრთანსაფრანგეთის საზოგადოების დამოკიდებულება: როდესაც საფრანგეთის რესპუბლიკა უცხოეთში ფრანგული კულტურის დღეებს მართავს, თეატრალური, კინემატოგრაფიული, სახვითი ხელოვნებისა თუ სამეცნიერო მიღწევების წარმოჩენა-ილუსტრირების პარალელურად ფრანგული ფოტოხელოვნების გამოფენა ეწყობა. ზემოთ ჩამოთვლილი ყველა დარგის ექსპოზიცია თითქმის ყოველწლიურად იცვლებაახალი სპექტაკლებით, ფილმებითა და ექსპონატებით. მუდმივი ექსპოზიციით მხოლოდ ფოტოხელოვნებააგანებივრებული“, რომელიც საფრანგეთის უცვლელი სავიზიტო ბარათია გარესამყაროსთვის. ფოტოშედევრებში მხოლოდ ორი პორტრეტია წარმოდგენილი − ეჟენ იონესკოსი და ჟან ჟენესი. ეს ის ჟან ჟენეა, ჟან-პოლ სარტრისა და სიმონა დე ბოვუარის თაოსნობით, კატორღიდან გათავისუფლებულს დეპორტაციიდან რომ იხსნის ფრანგი ინტელიგენცია.

 

                                                     

                          

 

                                                   

                          

                      

     

                                                

                          

         

                                         

 

 

                      

 

თაგები:

#

თაგები

#ბლოგი #მწერალთასახლი #ნონამაზიაშვილი #ლიტერატურულიბლოგი #გურამდოჩანაშვილი #გიორგიმესხი #მწერალთასახლი #ლიტერატურულიბლოგი #გურამდოჩანაშვილი #ნინოსადღობელაშვილი #მწერალთასახლი #ლიტერატურულიბლოგი #დათიაბადალაშვილი #თამარგელიტაშვილი #მწერალთასახლი #ლიტერატურულიბლოგი #ირაკლისამსონაძე #ლევანინაური #მწერალთასახლი #ლიტერატურულიბლოგი #კოტეჯანდიერი#ადანემსაძე #მწერალთასახლი #ლიტერატურულიბლოგი #ლიასტურუა #ნანაკუცია #მწერალთასახლი #ლიტერატურულიბლოგი #მარინე ტურავა #მწერალთასახლი #ლიტერატურულიბლოგი #მწერალთასახლი #თამარგელიტაშვილი #ლიტერატურულიბლოგი #მწერალთასახლი #ლევანინაური #ლიტერატურულიბლოგი #ნინოქუთათელაძე #თამარელაწოწორია #მწერალთასახლი #ლიტერატურულიბლოგი #შოთაჩანტლაძე #ნინოდარბაისელი #მწერალთასახლი #ლიტმცოდნეობითიოპუსები #ლიტერატურულიბლოგი #ჯემალქარჩხაძე #მანანაკვაჭანტირაძე#მწერალთასახლი ანდრიაძე ანდრიაძე "კრიტიკის სკოლა" "მწერალთა სახლი" ეკა მახარაშვილი ახალი ძველი ამბები #ახალიძველიამბები ლიტერატურული პრემია მწერალთა სახლი ნაირა გელაშვილი მწერალთა სახლი ტარიელ ჭანტურია